Rezultati istraživanja u vezi s planom upisa u srednje škole na teritoriji AP Vojvodine – u kontekstu primene strateških dokumenata (SROVRS 2030 i SZRS 2021–2026), predstavljeni su danas u Velikoj sali Skupštine Autonomne pokrajine Vojvodine. Cilj istraživanja – koje je sprovedeno je u saradnji s Pedagoškim zavodom Vojvodine – jeste analiza upisa u srednje škole i stanja na tržištu rada u AP Vojvodini.
„Model dualnog obrazovanja, uveden u našoj zemlji pre sedam godina, sve je značajniji i svake se godine proširuje lista profila koja obrazuje učenike uz rad. Кao most koji povezuje privredu sa obrazovanjem, dualno obrazovanje sve je traženije u brojnim domaćim kompanijama. Iskustva koja imamo kazuju nam da između 70 i 80 odsto učenika, koji završe školovanje u dualnom sistemu obrazovanja, nakon završetka srednje škole ostaju da rade u kompanijama u kojima su imali praktičnu nastavu”, rekao je potpredsednik Pokrajinske vlade i pokrajinski sekretar Žolt Sakalaš.
Rezultate istraživanja predstavila je zamenica pokrajinskog sekretara Slađana Bursać, koja je tom prilikom istakla sledeće: „Sistemskim pristupom okvirnom planiranju upisa za nekoliko narednih školskih godina, uzimajući u obzir razvoj i potrebe privrede, umanjuje se potencijalna opasnost neadekvatne procene trendova razvoja i potreba tržišta rada. Takođe, potrebno je sistemski pristupiti jačanju međusektorskog pristupa i koordinisanog sprovođenja politika i mera, koje se tiču vaspitno-obrazovnog sistema i privrede.”
U okviru događaja, održana je i prva javna rasprava o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o dualnom obrazovanju, čiji je predlagač Ministarstvo prosvete. Najvažnije izmene koje Nacrt predviđa su: mogućnost povećanja fonda sati učenja kroz rad i to 60 odsto za trogodišnje obrazovne profile i 40 odsto za četvorogodišnje; pojednostavljenje akreditacije za poslodavce za učenje kroz rad; formiranje mešovitih odeljenja; vrednovanje kvaliteta učenja kroz rad; utvrđivanje nadležnosti i uloge Кancelarije za dualno obrazovanje i NOКS; vrednovanje kvaliteta učenja kroz rad; uvođenje statusa trening centra za škole; uvođenje trening Alijansi poslodavaca; pravni osnov za finansijsku podršku dualnom obrazovanju.
„Suština novih rešenja jeste da osiguramo kvalitet obrazovanja kroz povezivanje teorije i prakse, uz povećanje broja sati koje mladi provode u savremenom realnom radnom okruženju kompanije. Кompetencije koje budu sticali na ovaj način, obezbediće im sigurnu i uspešnu karijeru, dok će kompanijama obezbediti održivost i inovativnost. Značajno je i to što će poslodavci, prema predviđenim izmenama, moći da računaju na jednostavniju proceduru, kako bi ušli u sistem dualnog obrazovanja“, rekla je direktorka Кancelarije za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija Gabrijele Grujić.
Događaju su prisustvovali predstavnici Ministarstva prosvete, Кancelarije za dualno obrazovanje i nacionalni okvir kvalifikacija, Pokrajinske službe za zapošljavanje, lokalnih samouprava, edukativnih centara, kao i direktori srednjih škola s teritorije AP Vojvodine, a domaćin je bio Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine – nacionalne zajednice.
—