Први брзи воз у Србији од 200 километара на сат, под називом „Соко“, кренуће сутра, у суботу, новом пругом од Београда до Новог Сада, која ће бити отворена после изградње у коју је уложено око 935 милиона долара. Директни возови ће од станице Београд-Центар, у Прокопу, до центра Новог Сада, како је најављено, стизати за 36 минута.

Деоница Београд-Центар – Стара Пазова, од 34,5 километара, грађена је из кредита кинеске Ексим банке, а вредност уговора била је 350,1 милион долара. Извођач радова је био кинески конзорцијум „Чајна реилвеј интернешенел“ и „Чајна комјуникејшенс констракшн компани“.

На деоници Стара Пазова-Нови Сад, у дужини од 40,4 километра, радове је изводила руска компанија „RŽD Internešenel“, а укупна вредност тог пројекта је 585,5 милиона долара. Финансирање је обезбеђено из руског кредита за модернизацију српских железница.

На брзој прузи путнике ће превозити старији тип електромоторне гарнитуре, као и две нове „Штадлерове“ дабл-декер гарнитуре са 314 места. У тим новим возовима са 12 клизних врата су и апарати за кафу, део за гломазан пртљаг и бицикле, део за пресвлачење беба, бесплатан интернет. Стјуарди и стјуардесе ће продавати кафу, сокове, грицкалице, салате, сендвиче, а плаћање ће бити могуће у готовини и картицама. У новим возовима су и тоалети за особе са ограниченом покретљивошћу, вај-фај систем за резервацију седишта, систем за звучна обавештења и монитори за визуелно обавештавање путника, укључујући и приказ резервисаних места у возу.

У промотивном периоду, најавио је министар трговине, туризма и телекомуникација Томислав Момировић, карта у једном правцу коштаће 300 динара, а потом пуна цена повратне карте биће 1.600 динара, а у једном правцу 1.000 динара. Kарте ће моћи да се купе преко апликације „Србија воза“, на новим „картоматима“ на железничким станицама или на благајнама.

Сваког дана ће бити 18 полазака из оба града, први у 05.25 из Београда, односно у 05.28 сати из Новог Сада. Последњи воз ће кретати у 22.02 из Новог Сада, а у 22.20 са станице Београд-Центар, односно из Прокопа.

Саобраћаће три врсте возова: „Интерсити“, „Регио-експрес“ и „Регио“ који ће се разликовати по броју станица на којима ће стајати, а тиме и по трајању путовања измееђу два града. „Интерсити возови“ ће бити најбржи и стизаће на одредиште за 36 минута, пошто ће имати само једну међустаницу, на Новом Београду. Путовање „Регио-експресом“ трајаће 49 минута, пошто ће се заустављати на седам међустаница: Нови Београд, Батајница, Нова Пазова, Стара Пазова, Инђија, Бешка, Сремски Kарловци. Најспорији ће бити „Регио возови“ који ће путовати 55 до 57 минута, а стајаће на 11 међустаница: Нови Београд, Тошин Бунар, Земун, Земун Поље, Батајница, Нова Пазова, Стара Пазова, Инђија, Бешка, Сремски Kарловци и Петроварадин.

Највећу брзину од 200 километара на сат возови ће развијати на делу од станице Батајница до распутнице Kарловачки Виногради, у дужини од 41,4 километара.

За радове на трећој деоници брзе пруге од Новог Сада до граничног прелаза Kелебија са Мађарском, у дужни од 184 километара, који су већ почели, средства су обезбеђена из кинеског кредита, а требало би да буду завршени за три године. Изградња ће коштати 1,2 милијарде долара. Изградња пруге Београд-Будимпешта укупно ће коштати око четири милијарде евра. То један од првих пројеката у оквиру кинеске глобалне иницијативе „Појас и пут“, договорен као заједнички пројекат Kине, Србије и Мађарске.

Пруга Београд-Нови Сад је због реконструкције била затворена од фебруара 2019. године.

извор: Пинк