Ukidanje mobilnih telefona u školama ima za cilj unapređenje učenja, koncentracije i međuljudskih veza među učenicima.Na osnovu analize 200 obrazovnih sistema širom sveta, Unesko procenjuje da je svaka šesta država zabranila pametne telefone u školama ili kroz zakone ili kroz pravilnike.
Kompletnu zabranu je prvo uvela Francuska, 2018 godine, a u Holandiji će ova odluka stupiti na snagu 2024. godine.
“Fokus dece je samo na mobilnom telefonu”
Minodora Rajačić, defektološkinja, za “Blic” kaže da su za učenike mnogi benefiti ako bi se u školama uvela zabrana korišćenja mobilnih telefona.
“Pažnja dece koja imaju telefon isključivo je usmerena na telefon. Dete koje ima telefon u torbi, u džepu ili bilo gde stalno će razmišljati o njemu i jedva će čekati da zvoni da ga se opet dočepa, kako bi prosto igrao neku igricu, da nekoga pozove ili da pusti poruku”, kaže ona za “Blic”.
Dodaje da se u školama sve češće dešavalo da deca pametnim telefonima snimaju sve i svašta i to posle objavljuju na internetu.
“Snimaju nastavnike i drugu decu, a to sve posle objavljuju na TikToku ne znajući kakve to posledice ima. Evidentno je da određena doza zavisnosti već postoji na nivou sve školske dece. Osim toga što gube fokus na neki način, nemaju ni adekvatnu sliku o svetu oko sebe”, govori Rajačićeva.
Ona objašnjava da bi se mobilni telefoni, tableti i pametne table mogle koristiti i dalje u školama, ali samo u svrhu nastave koja ide u korak sa modernim tehnologijama. Takvu upotrebu telefona, kaže ona, trebalo bi da nadziru nastavnici i učitelji.
Primera radi, mobilni telefoni, tableti i pametni satovi od prvog januara 2024. godine biće zabranjeni u Holandiji. Učenicima će biti dozvoljeno da ih koriste samo ako su preko potrebni, na primer tokom časova o digitalnim veštinama, zbog medicinskih razloga ili za osobe sa invaliditetom.
Deca bi se brzo navikla na zabranu mobilnih
“Posle ukidanje telefona u školama deca bi se vrlo brzo privikla na to da u školi nema mobilnih. Za jedno nedelju dana, maksimalno dve. Pre svega jer deca ne miruju, oni prosto moraju da komuniciraju. Oni imaju njihove druge teme, druge načine zabave, i brzo se preokupiraju. Prvo nastaje ta međusobna vršnjačka komunikacija, a potom i sa nastavnicima”, naglašava defektološkinja.
Osvrnula se i na podeljena mišljenja o ukidanju mobilnih telefona, napomenuvši da bi roditelji trebalo da znaju da je ukidanje korišćenja mobilnih telefona u interesu dece.
“Trenutno je veliki problem to što u nekim školama zabrana može, a u nekim ne može, neki roditelji su za, neki su protiv, i to stvara veliku konfuziju. Potrebno je da se odredi tačno kad šta sme da se koristi, odnosno ne sme, kako bi dete već unapred imalo sliku o tome kako i šta. Dete će se tako naučiti poštovanju pravila, odnosno da u vreme nastave postoji nešto drugo što je važnije od mobilnog telefona”, zaključuje ona za “Blic”.
Fondacija “Alek Kavčić”: Ograničiti upotrebu
U Fondaciji Alek Kavčić, čija je glavna misija da svaki đak u Srbiji ima pristup besplatnim udžbenicima, smatraju da treba ograničiti upotrebu mobilnih telefona u školama.
“Naše tri ćerke se školuju u Teksasu, SAD. Njima je zabranjena upotreba mobilnih telefona tokom nastave. Istina, deo nastave se obavlja na računarima, kojima svaki đak ima pristup”, rekla je Sofija Kavčić, član Upravnog odbora Fondacije Alek Kavčić.
Nedavno je objavljeno da se u Kini razmatra mogućnost da se osobama od 16 do 18 godina ograniči upotreba pametnih telefona i aplikacija, kao što je je TikTok, na dva sata dnevno.
Deca od 8 do 16 godina bi imala pristup sat vremena, a mališani ispod 8 godina svega 8 minuta. Tim povodom je Fondacija Alek Kavčić organizovala anketu putem društvenih mreža. Većina (79,5 odsto) od oko 800 anketiranih izjasnila se da bi se složila da se slične mere uvedu i u Srbiji.
Ko donosi odluku o zabrani
Odluka da li će škola uvesti zabranu korišćenja mobilnih telefona u toku nastave u Srbiji je prepušteno svakoj školi.
Iz Ministarstva prosvete saopštili su da je Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja po pitanju nepropisne upotrebe mobilnih telefona jasan i da se korišćenje mobilnih telefona smatra težom povredom za koju je zaprećen ukor direktora i ukor nastavničkog veća.
“Prema važećem Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, korišćenje mobilnog telefona na času smatra se težom povredom obaveza učenika. Istim Zakonom propisana je autonomija ustanove koja podrazumeva autonomiju pri donošenju statuta, razvojnog plana, programa, godišnjeg plana rada, pravila ponašanja u ustanovi, korišćenje mobilnih i drugih elektronskih uređaja u edukativne svrhe i drugo”, saopštili su iz Ministarstva prosvete.
Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola, kaže za “Blic” da bi trebalo ukinuti mobilne telefone, ali ne samo učenicima, već i nastavnicima i direktorima, svima koji su zaposleni u školama.
“Ne treba ni nastavnici da su povlašćeni, ili direktori i tetkice, niko ne treba da ima u školi mobilni telefon. Uređaji mogu da se čuvaju u posebnim prostorijama i sigurno će biti gužve zbog toga u većim školama na početku i na kraju časa, ali mora da se vodi računa, posle će se svi navići. Sigurno bi bilo i otpora roditelja i đaka, ali će bez telefona sigurno deca više učiti i više će zapamtiti, a neće snimati sve i svašta”, ističe za “Blic” Antić.
Mobilni telefoni – benefiti i mane
Branislav Ranđelović, direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, u razgovoru za “Blic”objašnjava da svi želimo da naš obrazovni sistem bude bolji i kvalitetniji.
Ističe da su nove tehnologije postale sastavni deo naših života, pa je deci gotovo nezamislivo da funkcionišu bez njih. Mnoge škole digle su glas protiv upotrebe mobilnih telefona, ali nameće se pitanje kako modernu tehnologiju okrenuti u našu korist.
“Naravno da to možemo. Mobilni telefoni i drugi slični uređaji su nam se pokazali veoma korisni tokom pandemije korone, kada su u mnogim elementima spasili nastavni proces. Ja sam mnogo puta govorio na skupovima učitelja i nastavnika da tu tekovinu pandemije, da to što su i oni i učenici shvatili da su nove tehnologije i uređaji alat i pomoć u nastavi, a nisu problem, treba da nastave da koriste i usavršavaju i nakon pandemije. Nažalost, u ne malom broju slučajeva išlo se u suprotnom smeru”, kaže za “Blic” Ranđelović.
Kako dodaje, deca su shvatila takođe da je korišćenje veštačke inteligencije korisno i pozitivno za budućnost, ako se koristi na pravi način.
“To će biti, a u mnogim domenima jeste već sada, svakodnevni alat i na poslu i u procesu učenja. Nažalost, deluje kao da mi odrasli ne uspevamo da održimo priključak i da pratimo našu decu u primeni tehnologija. To nosi opasnost da će iz straha ili nedovoljnog poznavanja pojedini nastavnici možda sprečavati decu da ove blagodeti moderne civilizacije koriste. Svejedno, dozvoljavali mi to deci ili ne, oni će koristiti sve više i više. Tehnološki progres je nezadrživ i što se brže učitelji i nastavnici prilagode tim trendovima, biće svima i bolje i lakše”, zaključuje Ranđelović.
Roditelji sami tražili zabranu telefona
Više škola širom Srbije uvelo je zabranu korišćenja mobilnih telefona tokom nastave. Prvo su počele pojedine obrazovne ustanove u Prokuplju, Požarevcu, Vršcu, Subotici, Beogradu i drugim gradovima. Obrad Drakulić, direktor OŠ “Karađorđe” na Voždovcu, kaže da je Školski odbor ovu odluku usvojio na inicijativu Saveta roditelja i da se primenjuje u ovoj školi.
“Roditelji su nam sami tražili da ovo uvedemo, tačnije 920 od 940 roditelja. Kod nas se to sprovodi tako što nam deca kada dođu u školu predaju telefone koji su onda dok traje celodnevna nastava zaključani u ormarićima i deca ih dobijaju kada krenu kući. Naravno, deca uvek mogu da od nas traže da im damo telefon ako žele da se jave roditeljima, a onda ih potom vrate u ormarić”, kaže nam direktor.
Uvreženo je mišljenje među određenim delom roditelja da deca neće steći informatičko znanje ako im se telefoni zabrane.
“Iako telefone zaključavamo u ormariće, tokom matematike i informatike deca mogu da koriste mobilne, pošto na časovima ovih predmeta koriste posebne mobilne aplikacije za učenje i vežbanje”, ističe Obrad Drakulić.
Pametni satovi još veći problem
Svetlana Milutinović, direktorka OŠ “Ratko Mitrović” na Novom Beogradu, potvrdila je za “Blic” da je rukovodstvo te škole odlučilo da zabrani učenicima korišćenje mobilnih telefona u školi. Tu odluku takođe podržalo školski psiholog i istakao da će na taj način osnovci bolje upoznati jedni druge i steći socijalne veštine.
“Školski psiholog zdušno je podržala ovu inicijativu, jer smatra da će se dečija ličnost bolje razvijati ako u školi deca razgovaraju ili provode više vremena u razgovoru ili šetnji u dvorištu, nego što će sedeti i gledati u mobilni telefon svako za sebe”, kaže direktorka za “Blic”.
Prema njenima rečima, veći problem su nekad pametni satovi koje deca sve češće koriste.
“Imali smo situacije da deca odu do toaleta i onda po 15 minuta pričaju sa roditeljima. Zatim, pokazalo se da nije dobro korišćenje pametnih telefona na velikom i malim odmorima kada oni snimaju drugare i to zatim šalju jedni drugima ili plasiraju na društvene mreže. Tu je takođe izraženo i digitalno vršnjačko nasilje”, objašnjava sagovornica “Blica”.
Ona ističe da su mala deca sklona da zloupotrebljavaju pametne telefone i satove da prepisuju, ometaju čas i slično, kao i da je za decu koja prekrše zabranu korišćenja mobilnih telefona predviđena mera vaspitnog rada.
Izvor: www.espreso.co.rs